Wednesday, December 13, 2006

Freaky Diet

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Now this might not be freaky at all for most of you people out there, but for me it's a very big deal. i've started to eat vege. for the first time in my life i ate them, willingly. the exact date was 30th november 2006. i started with a small baby carrot for lunch, and then some salads for dinner. ahh malehnye nak buat ayat english. ngiahiahia. sambung2. masa mula2 makan tu memang macam nak mati. actually bukannye aku makan. aku telan je. tapi skang dah ok kot. dah lebih kurang 2 minggu laa kirenye aku start makan sayur. uhhhh.


Dinner aku pada suatu malam..

Selame ni memang aku anti gile ngan sayur. takde laaa alergik ke ape2 ke, just saje2 nak anti-sayur. maybe sebab memang tak pernah makan langsung sejak kecik. hehh. family aku macam pelik sket, orang laki biasenye tak makan sayur. orang pompuan je makan sayur. bapak aku tak makan sayur, aku tak makan sayur, adik laki aku tak makan sayur. mak aku, akak aku, adik pompuan aku makan je sayur. yang lagi pelik, pakcik2 aku pon tak makan sayur. nak cakap diorang semua adik-beradik, tak jugak. yang adik-beradiknye ialah mak and makcik2 aku. kirenye mak aku, dengan adik2 mak aku semuanye kawen dengan orang2 laki yang tak makan sayur. hahaha. taktau apsal.

Memang ramai laa yang tahu aku anti-sayur selame nih. So, bile ade yang found out aku dah makan sayur, semua tanye: "apsal ko makan sayur?", "sape suruh ko makan sayur?". heheh. macam2 laaa. yang penting semua nak tau sebab-musabbabnye. yang sebenarnye takde sesape suruh. aku sniri rase cam tetibe nak makan. nak dapat vitamin sket. nak cakap aku tengah sakit ke, tak jugak. ntah. dulu2 cam aku pernah terpikir laaa, aku tak akan makan sayur unless gf aku suruh makan. gf, bukan mak. kalo mak aku, aku tau die memang tak akan paksa aku makan sayur. kalo mak aku paksa pon, ape2 pon mak aku tetap mak aku. tapi gf lain kot. ntah laaa. tapi gf aku pon cam tak makan sayur. ngiahiahihaia. selamat laaa aku. takyah makan sayur. tapi tu laaa, last2 bukan sesape yg suruh, aku sniri yang merelakan diri untuk makan. aiyahh. healthy living laa konon.

Aku makan sayur, bukan kerana aku suka sayur, dan bukan kerana sayur itu sedap. actually aku tak rase sedap langsung makan sayur. uhhhh. aku makan sayur untuk bende2 nutrien dalam tu. aku cam terdengar laaa orang cakap, kalo kite masak sayur, kang vitamin2 dalam sayur tu rosak. so, aku memang tak makan sayur yang dimasak, sebab macam takde point je susah payah berkorban untuk makan sayur, tapi tak dapat vitamin. so aku makan salad je laa skarang. sayur2 yang buleh dimakan tanpa dimasak. hehhh. ntah laaa...

Enuff pasal sayur. beberape hari sblom aku start makan sayur, aku start makan satu bende lain. telur. mentah. ngiahiahia. yer, telur ayam mentah. sebab telur ayam mentah kaya dengan protein. cheap protein. hahaha. kate orang, protein dalam telur ni memang sangat2 sensitif terhadap haba dan persekitaran. so kalo kene haba sket pon, even half-boiled egg, protein dalam telur tu banyak benor yang hilang. apetah lagi telur goreng ke, telur rebus ke kan. so, the best way is to consume telur mentah. nak gaul telur tu pon kene slow2, takleh kuat2 sebab kalo gaul kuat2 pon buleh menjejaskan protein die. aiyahh. kecoh laa telur ni kan.

Pastu aku makan telur semua skali, putih + kuning telur. ade sesetengah orang makan putih telur sahaje, setelah dengan penuh skill-nye membuang kuning telur. ade orang cakap kuning telur banyak kolesterol, tapi ade pulak yang cakap kolesterol dalam kuning telur tu good cholesterol, bagus untuk balance-kan balik bad cholesterol from bende2 lain macam minyak dan segala2nye. and i chose to believe the second opinion sebab makan putih + kuning telur jauh lebih sedap daripade makan putih telur sahaje. hohoho. lagipon, putih telur binds biotin. kalo korang makan putih telur semate2, korang akan kekurangan biotin, unless korang ambik supplement biotin laa kan. dan secare semulajadinya, kuning telur kaye dengan biotin, so dengan memakan putih + kuning telur, masalah kekurangan biotin tu tak timbul laaa. takyah susah2 nak ambik supplement biotin. lagi satu, salmonella. orang cakap, makan telur mentah ni bahaye sebab buleh kene salmonella. tapi aku cam bace2 kat satu site kat internet, die cakap probability untuk kene salmonella tu macam kecik sangat. ngehngehngeh. skali lagi aku memilih untuk mempercayai statement tersebut. ntah laa. korang buleh bace semua2 pasal telur mentah kat sini. kalo rase2 tak cukup info, or kalo korang bajet orang tu bias ke, korang google laa sniri. hehh.

Mula2 aku start makan telur mentah, hari ahad, 25 november 2006. ahaha. time tu aku makan sebijik, walaupon ade suggestion suruh start dengan 2-3 spoonfuls sahaje. aku test rase cam buleh makan, so aku tibai je laa sebijik. so aku pon start laa makan sehari sebijik telur mentah. lpas 3-4 hari, aku pon start makan 2 bijik satu hari, sampai laa skang. maybe later aku akan tambah lagi kot. 5 bijik satu hari? 15 bjik? 50 bijik? uhhh tak kuase aku. by the way, sape2 nak try makan, aku suggest korang gaul dengan sedikit kicap, sedap je. hehehe. actually rase macam half-boiled je, the only difference is the sticky & gooey putih telur (eckss!). kadang2 memang nak termuntah. hahaha. agak2 tak tahan, telan je cepat2. jangan biar lama2 dalam tekak. hehh.


Fresh raw egg!


Setelah digaul dengan kicap. nampak sangat sedap kan =p


So, tu je laaa pasal makanan2 aku skang. mase aku browse2 internet tadi, terjumpe bende alah ni: The "Fuck It" Diet. ahaha. cam best je. kalo diet2 aku skang gagal, maybe aku try laaa kot diet cenggitu. matilah.

In conclusion, aku ingin menyampaikan sekalung penghargaan kepade consultant2 aku: dr google, dr wikipedia dan doktor2 swasta yang lain [you know who you are] =p

Sekian, wassalamualaikum!

0 comments: