Friday, September 07, 2007

Merdekakah Kita?

Tersebutlah kisah, sebuah dialog di awal pagi, antara seorang ayah dan seorang anak.

Anak: alaaa pak, tak buleh ke?
Bapak: hohoho. bukan bapak taknak bagi. tapi bende tu mahal.
Anak: alaa pak, bukannye banyak pon. sebotol je saye nak.
Bapak: hohoho. ye laaaa, hari ni sebotol. entah2 esok lagi sebotol. lusa dah 2 botol.
Anak: alaa pak, takkan laaa sampai cenggitu. takkan laaa saye sampai ketagih.
Bapak: hohoho. sekarang memang ko buleh cakap tak ketagih lagi. tapi bile dah start kang, ko tu bukan buleh caye.
Anak: alaa pak, abes batuk saye ni macam mane. dah 3 hari saye batuk2. tapi bapak taknak belikan ubat batuk. tolong laaa pak, sesudu pon jadi ler.
Bapak: hohoho. sesudu? dulu pon ko mintak gam sekelumit cuma je. kate nak gam pelekat kat motor. tapi lepas tu ketagih nak hidu gam sampai berbulan2.
Anak: alaa pak, itu gam. yang tu saye mengaku memang saye terlanjur. pengaruh rakan sebaye pak.
Bapak: hohoho. habes sekarang ni ko dah takde rakan? eh plisss lah, selagi ko bercampur gaul sehingga sebati dengan mat2 rempit tu, mat2 gian tu, berhenti laa berharap aku nak belikan ubat batuk untuk ko.
Anak: alaa pak, camne ni. ok laaa demi mengubati batuk saye ni, saye rela memutuskan hubungan persahabatan saye dengan diorang. tak ke mane jugak pon berkawan dengan diorang sebenarnye.
Bapak: hohoho. baguslah kalau ko dah sedar. tapi tu satu hal, ni lagi satu. ko ingat ubat batuk murah ke haaa? setakat sesudu buleh laa aku support. tapi buatnye ko ketagih macam dulu kang. bukannye aku taktau ko tu, rokok ketagih, gam ketagih, dadah ketagih. semua mahal2 tu. lain kali kalau nak ketagih, pegi laa ketagih rumput ke. tak payah susah2 aku potong rumput tiap2 bulan.
Anak: alaa pak, saye janji kali ni saye tak ketagih dah. saye batuk btol2 ni pak. uhuk uhuk. koff koff. haaaa, tak percaye lagi?

Si anak terus menyambung batuknya dengan bersungguh2.

Anak: alaa pak, dah penat saye batuk, takkan tak percaye lagi?
Bapak: hohoho. baiklah, bapak percaye. tapi malangnye, bapak memang hanye ade duit cukup2 untuk beli sebotol. kalo ko tak baik lpas minum sebotol tu, ko tanggung laa sendiri.
Anak: alaa pak, jangan risau. sebotol pon cukup laaa pak. kalo saye tak baik jugak, botol2 berikutnya saye beli sendiri.
Bapak: hohoho. ko nak beli sendiri? mane ko nak cekau duit? nak merompak?
Anak: alaa pak, tak baik tuduh saye macam tu. saye pon ade harga diri pak. saye ade laaa perancangan tersendiri.
Bapak: hohoho. perancangan? perancangan ape? citer sket kat bapak. kau tu pmr pon tak lepas, apetah lagi spm.
Anak: alaa pak, tak bulehkah saye berahsia? biarlah rahsia.
Bapak: hohoho. takde2. ko cakap sekarang jugak.
Anak: alaa pak, tapi bapak jangan gelak tau. saye... saye... saye...
Bapak: hohoho. saye ape??!!!
Anak: alaa pak, jangan laaa jerit2. bapak jangan gelak tau. saye nak masuk akademi fantasia.
Bapak: hohoho. hohoho. hohoho. dah tergelak nak buat camne kan. wahai anak, bukan bapak taknak bagi. tapi dah sedozen kali ko pegi audition, sekali pon tak lepas. balik2 menangis. balik2 merajuk. sudah2 laa tu, hentikan laaa niat ko yang takde laa sesuci mane pon tu. nyampah aku.
Anak: alaa pak, tak bisakah bapak berikan sedikit restu?
Bapak: hohoho. setakat AF, tak payah laaa. tak kuase aku. kalo ko nak gi jadi angkasawan negara ke, memang aku restukan.
Anak: alaa pak, angkasawan susah laaa. tapi takpe pak. demi memperolehi restu bapak, saye rela menjadi angkasawan negara.
Bapak: hohoho. for real? sungguh tak tipu? baiklah. angkasawan it is then. ok lah, bapak nak beli ubat batuk ko ni. ko nak brand ape? cap kelape laut afrika kan? bapak masih ingat, itu feveret mak ko sejak dulu lagi.
Anak: alaa pak, itu feveret mak. ubat batuk feveret saye sudah tentulah Ubat Batuk Cap Bapak dan Anak. sempena dialog anak-beranak yang syahdu ni kan.
Bapak: hohoho. baiklah, andai itu mahumu. bapak pergi dulu yer.
Anak: alaa pak, kalo ye pon mandi laa dulu.
Bapak: hohoho. yelaaa2.

Rupe2nye kedai tutup haritu kerana hari merdeka.
Selamat menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-50.
Malaysiaku Gemilang.

------------------------------------------------------------------------

Sekian, terima kasih.

7 comments:

muzzie udon said...

ape motif?

mr dx said...

motifnye mestila rahsia, kalo tak utk membazir waktu. biasalah budak tak masuk keje lagi. keke. uspoyi tulla ko ni jol

mr dx said...

satu lagi: apesal bapak tu bunyi die mcm ko ha bojol. kekeke.elplhxis tul la ko nih

bojol said...

> udon: hohohohoh. motifnye adelah untuk membuka minda masyarakat malaysia terhadap penegertian sebenar kemerdekaan negara. tak ke manenye merdeka ni kalau takde orang yang menghayatinya. hmmmmm. fine, saje nak buang mase. nantikan dialog raye. gyahaha.

> mr dx: hmmmmm. alaa dx, aku pon buleh bunyi macam anak die ape. amende yang cube ko gapai dengan menggunakan frasa2 sumbang seperti uspoyi dan elplhxis. hohoink!

deney said...

mantap weh! merepek abiss.. haha.

Farah Haida said...

hohoink
frasa2 sumbang
blurrrrr
hehehe
selamat dtg ke kl bojol
jgn demam2 lagi

bojol said...

> deney: hohohoh biaselah. hohohoh kembang2. erkk

> farah haida: slamat datang kl? jangan demam? hahaha. sedang demam. and esok lusa nak gi kl. chaisss, kl memang mendemamkan aku!