Thursday, March 13, 2008

OBM Lumut

Assalamualaikum.

My friends used to refer to OBM Lumut as OBS (Outward Bound School). But, since the name OBM (Outward Bound Malaysia) is now official, I'll use OBM lah. Whatever lah. Pembuka bicara je tu lah. Lah lah lah. Pak lah. Hohohoh.

Anywaysss... almost 70, most probably 68, of us new TNB executives went to OBM Lumut for our "Jatidiri" course from the 15th of February to the 2nd of March 2008. Eh penat laaa buat ayat mat saleh. Aku tulih dalam BM je laaa eh? Hohohoh. Takde sape suruh ko tulih dalam English pon laaa bojol oiii. Ko je yang gatal2. Okeh, sambung balik. So, blablabla, sampai laa kitorang kat OBM pada petang jumaat itu.

Sampai2 je, terus ade briefing serba sedikit, ambik gambar, and then admin session. Mase admin session tu laa segale harte bende kitorang dirampas. Handfon, duit, wallet, IC, rokok (which i don't have), lighter, and yang paling aku tak tahan semua gula2 aku pon kene jugak. Tic Tac, Mentos, Sugus, etc etc. Aku saje beli banyak2, bajet nak buat stock 2 minggu tu kan. Rupe2nye takleh. Nak je aku seludup bawak masuk. Hehh. So, sepanjang 2 minggu berikutnye, gula-gula yang tinggal kat aku hanyalah tablet-tablet Vitamin C. Kire ok laaa tu, walaupon mahal nak mampos kalo compare ngan gula2 lain. Kesimpulannye, mula2 rase kosong gak laaa hidup tanpe fon, tapi at the end of the 2 weeks, memang ade gak laa terase malas dah nak bawak fon ke mane2. Wallet pon same. Buat berat bontot je semua2 tu. Tapi kene bawak gak laa kan.

So, sepanjang 17 hari tu, kitorang dibahagikan kepade 5 Watches (small groups of 13-14 people). Tahan, Irau, Trusmadi, Korbu dan Jerai. And then ade Groups plak, where Group 1 consists of Tahan, Irau and Trusmadi while Korbu and Jerai masuk Group 2 laaa. Aku kene assign watch Tahan laaa. Boleh tahan gak watch Tahan nih. Keskeskes.

Ade 4 main expeditions, Whaling (is there such a word? Naik Whaler laa senang citer), Trekking, Solo Camping, and Canoeing. Kate orang, dalam banyak2 tu yang paling bangsat ialah Whaler. Tapi bagi aku ok je, maybe sebab aku tak jadi oarsman (tukang dayung) sangat. Most of the time, aku dok kat belakang jaga Mizzen Sail je. Hohohoh. Seronok tu. Buleh tiru gaya iklan Mild Seven Seafarers Club. Hehh. Ade gak orang cakap, jaga sail tu tak penat langsung. Weh, blom cube blom tau. Time sailing bbdak oarsmen buleh lepak2, buleh tido2, tapi bbdak yg jage sail mane ade rilek. Mase tak sail pon, kadang2 kene ganti jadi oarsman. So, takde laa rilek sangat pon. Hehh. Justifikasi ke atas kemalasan diri sniri. Anyways, mase naik whaler jugak aku banyak terhibur dengan "Hoist the main sail!". Orang2 tertentu je paham nih. Haha. Aku manjang dok tergelak je kat belakang. Hohohoh. Tapi tu gelak ikhlas laaa. Gelak suka. Bukan gelak menghina. OK per, i likeeee gittew. Ahakz.

Yang lain2 tu, macam biase je. Trekking buleh tahan gak. Naseb baek kitorang tak sesat. Sampai memang paling awal laaa antara watch2 lain. Solo camping, agak mencabar. Tapi kebosanan mengatasi ketercabaran. Jadi macam bodo gitu je sebab taktau nak buat ape sorang2. Walaupon aku dah biase lepak sorang2, tapi ni lepak dalam hutan. Nak menyanyi melalak tak tentu pasal pon seram sejuk jugak. Hehh. Anyways, seb baik laa solo camping tu 2 hari 1 malam je. So, kebosanan tak lama. Time tu jugak laa aku berjaye masak nasik. Main tibai je, tengok2 orang dok masak sblom ni. Tak pernah laa blaja secare official kirenye. Seb baik jadi gak nasik aku. Untuk dinner siap masak nasik goreng sardin lagi. Hohohoh. Final expedition is Canoeing, or Kayak dalam bahase melayunye. Ni pon seronok gak laa. Rilek gile. Kayak kitorang (aku & syida) dah laa laju semacam je. Hohohoh. Manjang kene marah ngan kapten Syaufiq, "weh korang, slow sikit!". Abes nak buat camne, kat belakang ramai penjahat. Hahaha. Anyways, tempat camping untuk Kayak memang best. Kire memang diorang save the best for the last ah.

Tu yang expeditions. Yang lain2 ade gak Rope Course, Flying Fox, Rappelling, Rock Climbing, Rafting, Jogging, Telematch, etc etc. Bende2 yang aku memang suke laaa. Seronok2. Tapi yang paling aku takleh terima ialah dalam banyak2 aktiviti lasak tu semua, aku luka kat tangan sebab nak bukak tin sardin, pastu luka kat lengan sebab naik buaian, pastu kaki terseliuh sebab main sepak raga petang2 and mase jalan2 turun tangga. Nampak gayanye aktiviti2 ringan tu lebih membahayakan daripade aktiviti2 berat! Hohohoh.

Anyways, words, words, words and just words. Takde maknenye. Aku takde mase nak bawak kamera, and fon aku yang ade kamera pon kene ambik. So, takde gambar. Member2 lain ade laa bawak kamera and all, tapi aku blom pow gambar dari diorang. So, takde gambar.

Banyak lagi nak cerite. Tapi kalo aku citer satu bende, kene citer semua. Sebab tak tau nak pilih yang mane paling best. So, malas laaa. Lagipon most of them bende2 dalam, "dalam" as in hanya orang2 yang melaluinye akan paham. Biase laa bende2 cenggini, kene pegi sniri, kene rase sniri, baru best. Kalo dengar orang citer je, maybe best jugak, tapi tak se-best perasaan si pencerita. Hahaha. Haruslah susun ayat. So, kalo korang ade peluang nak pegi (or kene pegi) OBM, pegi laa dengan hati yang terbuka. In fact, bukan saje OBM, tapi mane2 laa kursus motivasi ke, kursus outdoor ke, kursus BTN ke PLKN ke, leadership development ke, ape2 laaa... same je semua tu. Selagi bende tu ajar bende yang betul, relakan ajelah kehadiran korang kat situ. Alang2 dah kat situ, might as well enjoy it, kan?

"Oi, ape ni tulis blog kat ofis. Mase office hour plak tuh. Gi laa buat keje. Makan gaji buta ke ape? Nak kene budak nih!"

Yelaaa yelaaa. Sampai sini saje untuk kali ni.
Wassalamualaikum.

1 comments:

✿。♥ sEnDuK NuYuL ♥。✿ said...
This comment has been removed by the author.